Hakukoneoptimointi eli SEO on aika työläs homma. Varsinkin, jos halutaan etusivulle paljon kilpailluilla hakusanoilla.
Tässä hakukoneoptimointi opas, jossa keskitytään Googleen, joka on siis Suomen käytetyin hakukone ja oikeiden avainsanojen löytämiseen.
Hakukoneen tarkoitus on vastata kysymykseen ja meidän pitäisi vastata tähän parhaiten parhaalla sisällöllä, jotta päästään hakutuloksissa paremmille sijoituksille. Googlehan ei kerro meille kaikkia kriteerejä, miten päästä hyville sijoituksille, mutta jotain näistä tiedetään.
Avainsanatutkimus eli oikeiden hakusanojen löytäminen on tietenkin suuri osa hakukoneoptimointia. Mistä näitä sitten löytää vai mietitäänkö vain mitä tulee mieleen?
On hyvä myös ymmärtää se, että asiakas saattaa käyttää täysin eri hakusanoja hakemiseen kuin mitä itse käyttäisit. Joillakin hakusanoilla on vaikeampia saada hyviä sijoituksia, kuin toisilla.
Monesti käytetään pidempiä hakusanoja esim. jos myydään kenkiä, niin kengät hakusanalla on paljon kilpailua ja varsinkin uudella sivustolla on vaikea päästä korkeille sijoille niin, että joku sinne löytäisi. Tässä voitaisiin käyttää vaikka sanoja miesten vapaa-ajan kengät, toki tiedetään, että tällä termillä on hakuja myös.
Googlekin on sen verran järkevä kone, että se ymmärtää myös aiheeseen liittyviä sanoja. Eli jos monilla muilla luotettavilla sivustoilla käytettäisiin sanoja tossut, saappaat yms. niin näitä käyttämällä uskoteltaisiin Googlelle paremmin, että meidän sivusto käsittelee kenkiä ja vastataan hakuun paremmin.
Todella hyvä työkalu hakusanojen etsimiseen. Melko kallis, mutta löytyy myös ilmaisia ominaisuuksia.
Myöskin todella hyvä hakusanatyökalu. Löytyy ilmaisia ominaisuuksia, eikä maksullinen versio ole järkyttävän kallis. Voit myös ladata ilmaisen lisäosan Chromeen. Ilmaisella lisäosalla näet aina, kun haet tietyllä hakusanalla kuinka paljon hakuja tällä on.
Tarkoitettu maksullisiin mainoksiin, mutta täältä löytyy hakumäärät suunilleen.
Kirjoita Googleen tietty hakusana ja se antaa ehdotuksia aiheeseen liittyvistä hakusanoista.
Pienistä puroista koostuu iso joki
Yllä olevasta kuvassa on haettu Ubersuggestista termillä kengät. Täältä voidaan tarkastella arvioituja hakukertoja, sekä se antaa pidempiä hakusanaideoita.
Käydäänpäs pikaisesti vasemmalta oikealle, mitä nämä tarkoittavat vaikka ovatkin suht selviä.
Volume luonnollisesti tarkoittaa arviota kuukausittaisista hakukerroista.
CPC eli cost per click tarkoittaa keskimääräistä klikkauksen hintaa maksetussa mainonnassa, tässä on se hyvä, että voidaan arvioida suoraan onko tämä hakusana tuottava.
SEO difficulty tarkoittaa vaikeutta päästä hyviin sijoituksiin, ensiksi siis kannattaisi tähdätä hakusanoille, jotka ovat vihreällä eli helppoja. Vähemmän haetuilla on myös yleensä vähemmän kilpailua, joten näillä kannattaa lähteä liikkeelle.
Google ehdotukset
Mene Googleen ja kirjoita avainsana. Tämä antaa hyviä ehdotuksia pidemmistä hakusanoista (Long tail) joilla paremmille sijoituksille voi olla helpompi päästä ja joita ihmiset käyttävät. Tämän jälkeen voidaan katsoa arvio kuukausittaisesta hakumäärästä sanalle esimerkiksi Ubersuggestista.
Trendaavat hakusanat
Google Trends sivustolta näkee mitkä hakusanat trendaavat ja ovat nousussa, jos tästä jotain hyötyä on. Voidaan tarkkailla mitä ihmiset hakevat enemmän, ja miten hakujen määrä vaihtelee vuodenaikojen mukaan.
Trends antaa myös ehdotuksia hakusanoista ja missä päin Suomea näitä haetaan. Luvut ovat suhteellisia, eivät hakukertoja.
Tärkeä osa hakukoneoptimointia on rakentaa sivu kävijälle, koska sillehän se on tehty. Sisältö ja hakutulokset pitäisi olla luonnollisia, eli pelkkä hakusanojen tunkeminen sivulle ei toimi.
Ylhäällä olevassa kuvassa nähdään hakutuloksia. Tämä on se sun sivuston “Mainos” hakutuloksissa, jonka pitäisi sisältää sivulla olevia hakusanoja, olla luonnollinen ja houkutteleva, että saadaan klikkaus. On todettu hyväksi käyttää Title:ssä, eli otsikossa esim. numeroa sivun tarkoituksen kuvaamisen lisäksi, esim. 20 vinkkiä tai kuinka tehdä jotain vuonna 2021.
Myöskin sivuston rakenne pitäisi olla selvä, eli otsikot tehty järkevästi aseteltuna ja kerrottu laajasti aiheesta, sekä näihin liittyvistä asioista. Uudelle sivulle paljon laajaa sisältöä.
Linkitykset voivat olla hyvä tapa luoda luotettavuutta sivustolle. Esim. kirjoitat hyvän artikkelin ja joku kertoo tai mainitsee omalla sivullaan osion siitä tai kertoo, että täältä sai hyvät ohjeet ja lisää linkin artikkeliin. Niin sanottuja Backlinkkejä. Jos kirjoitat artikkelia, niin laittele linkkiä myös muille sivustoille mitkä liittyvät aiheeseen ja tuovat jotain lisäarvoa. Toki niin että linkki avautuu uuteen välilehteen, koska halutaan, että kävijä pysyy meidän sivulla. Yhteistyökumppaneiden kanssa on aina hyvä linkitellä toistensa sivuilla, vielä parempi kun sivustot käsittelevät suunnilleen samaa aihetta.
Saattaa tapahtua myös niin, että oudoilta spämmiroskasivuilta linkitetään sun sivulle, tällä ei välttämättä ole mitään vaikutusta, mutta jos tätä tapahtuu paljon voi Googlelle ilmoittaa näistä.
Sisäiset linkit eli linkität tarpeeksi sun sivustolla muille sivuillesi. Esim. kerrot etusivulla muutaman sanan hitsauslaitteesta ja tekstin seassa on linkki laajempaan artikkeliin miten valita oikea hitsin tiettyyn tarkoitukseen.
Tässä päästään taas takaisin aiheeseen “rakenna sivu kävijälle”. On tärkeää, että kävijä löytää sivuille, mutta tärkeää myös, että asiakas viihtyy ja kokee sisällön hyväksi ja viettäisi siellä hetken aikaa.
Jos kävijät menevät sivuille ja ensimmäisen vilkaisun jälkeen poistuvat välittömästi takaisin hakutuloksiin, niin eihän tämä vastaa heidän kysymykseen eli hakuunsa hyvin ja hakukoneen on tarkoitus pyrkiä vastaamaan parhaalla mahdollisella tavalla.
Vaikka hakukone ei välttämättä tajua sivun visuaalista ilmettä, niin vaikuttaa se kävijään ja saa joko kiinnostumaan enemmän tai ei. Jos sivu näyttää 10 vuotta vanhalta, niin tuskin se tarjoaa hirveän tuoretta tai hyvää sisältöä.
Ollaan kumminkin etsimässä ongelmaan ratkaisua ja kukaan ei jaksa lukea turhaa, vaan sitä miten mun ongelma ratkaistaan. Tämän takia sivun pitää olla houkutteleva jo ensimmäisessä otsikossa, kuvissa ja sisällöissä. Mitä enemmän hyvää tekstiä sivulla on, niin sitä enemmän kävijä viettää aikaa siellä ja vastaahan se hyvin silloin kysymykseen. Uniikki sisältö ja varsinkin itse otetut kuvat ovat tärkeitä, eli kaikki eivät ole kuvapankista.
Näytä kävijällesi, että sivusi on turvallinen. Ssl-sertifikaattilla kävijä tietää olevansa suojatussa yhteydessä, eli lukon kuva osoitepalkissa. Tämä vaikuttaa ihan oikeasti hakutuloksiin.
Responsiivisuus on tärkeä osa hakutuloksissa pärjäämistä, ja nopeus mobiililla. Yleensä toki sivusto on väkisinkin hieman hitaampi mobiililla. Sivustosi nopeuden pääset tarkistamaan Gt-metrixillä tai Google PageSpeed Insights:lla. Nämä antavat myös hyviä parannus ehdotuksia nopeuden parantamiseen. Kävijä poistuu myös todennäköisemmin hitaalta kuin nopealta sivulta.
WordPressiin löytyy hyviä hakukoneoptimointilisäosia, jotka neuvovat sivuston hakukoneoptimoinnissa. Hyviä lisäosia ovat esimerkiksi Rank Math, Yoast ja AIO Seo, näiden ilmaisillakin ominaisuuksilla pääsee hyvin alkuun. Näillä pääset kirjoittamaan myös Title ja Meta tiedot.
Yleensä suositellaan käyttämään yli 600 sanaa sivulla tai mielellään yli 1000, eli kirjoittamisessa on kova homma.
Helpoin tapa saada Google indeksoimaan sivuasi WordPressissä on ladata Googlen Site Kit -lisä osa, Tähän tarvitaan tietenkin Google-tili. Onnistuu muutaman napin painalluksella ja antamalla tietyt oikeudet Googlelle. Tämän jälkeen Search Consoleen lähetetään sivustokartat.
Aina, kun teet sivustollesi muutoksia varsinkin, kun ne liittyvät hakukoneoptimointiin, niin voit ilmoittaa täällä niistä.
Näet myös sivustosi kävijät määrät, sekä näyttökerrat. Ehdotuksia myös mille avainsanoille kannattaa tähdätä.
Pyritään optimoimaan sivuston sisältö, kuten tekstit niin, että kävijä löytäisi sivuille tietyllä hakusanalla.
Selvitetään mitä hakusanoja/avainsanoja ihmiset käyttävät hakukoneissa, kun etsivät tiettyjä asioita.
Hakukoneoptimointi eli SEO auttaa sivustoa löytymään tietyillä hakusanoilla. Hakusanoja käytetään oikein sivuilla ja kerrotaan Googlelle mitä sivut käsittelevät.
Kyllä voi. Vaatii työtä ja asioihin perehtymistä hakukoneoptimointi on aika pitkälti asioiden kokeilemista.
Kotisivukurssimme sisältävät joko laajan tai suppean hakukoneoptimointi koulutuksen
Osta wp koutsin verkkokurssi yrityksen kotisivujen tekemiseen ja opit tekemään vastaavanlaisia verkkosivuja!